• Geplaatst op oktober 8, 2016 door in Gerust Geregeld

    5 BELANGRIJKE VERHUIS-TIPS VOOR JE ADRESWIJZIGINGEN

    Als je verhuist zijn er veel dingen om aan te denken en de minst leuke zijn dan wel de adreswijzigingen aan instanties en organisaties. Vooral als het lang geleden is dat je bent verhuisd is het best lastig te bedenken wie er allemaal geïnformeerd moet worden.

    Ik raad in ieder geval altijd aan om vanaf het moment dat je weet dat je gaat verhuizen een lijstje bij te houden van alle postafzenders die vanaf dat moment binnenkomen. Daarnaast maak je nog een eigen lijst met alle organisaties die je zelf al kunt bedenken of uit je administratiemap kunt halen.

    Wat weinig mensen weten is dat als je je verhuizing doorgeeft in de gemeente waar je gaat wonen (verplicht, uiterlijk binnen 5 werkdagen na de verhuizing), deze gemeente automatisch je verhuizing doorgeeft aan de gemeente waar je vertrekt én een heleboel andere instanties, zoals belastingdienst en zorgverzekering. Dit gaat via de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA). De hele lijst + een lijstje van organisaties die je zelf moet informeren staan als pdf bijlage bij dit blogbericht en kan je ook uitprinten of opslaan op je computer.

    Dus…

    1. Maak een lijst van alle instanties en organisaties die je moet informeren

    2. Houdt een lijst bij van alle inkomende post (ook goede doelen, postorders enz)

    3. Geef je verhuizing door in de gemeente waar je gaat wonen

    4. Regel een verhuisservice van Post.nl, het beste is te kiezen om je post minimaal 3 maanden door laten sturen om zeker te weten dat je van alle afzenders een keertje post hebt gekregen, eventueel een halfjaar. Het is erg handig als de kerst periode binnen deze termijn valt omdat je dan doorgaans meer post krijgt en die afzenders aan je lijst (2.) toe kunt voegen. Krijg je veel post van bedrijven dan kun je ook sandd.nl overwegen.

    5. Of .. vraag je buren je post te bewaren na je verhuizing en geef hen een paar grote enveloppen en een pakje postzegels.

     

    Bijzondere situaties; een briefadres
    Verhuis je naar een tijdelijk adres of heb je tijdelijk geen vaste verblijfplaats dan kan je een briefadres regelen, zonder dat de vaste bewoners van dat adres ‘last’ krijgen met het feit dat jij daar ook staat ingeschreven. Let op dat je dit officieel regelt want voor de belastingdienst moet je inschreven staan op een adres en als de vaste bewoner bijv AOW of een uitkering heeft kan deze gekort worden, als je je ‘gewoon’ inschrijft op dat adres.

    Hier vindt je alle informatie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/kan-ik-een-briefadres-krijgen-als-ik-geen-vast-woonadres-heb